Bus Pakse - Thakheck

11 december 2018 - Thakhek, Laos

Een heerlijke afscheidsontbijt + take away. Om 8:30 moesten we bij het restaurant klaar staan voor de pick-up. Om Ff over half 9 toch Ff vragen naar de pick-up... ja die komt. Worden we later geroepen en naar een tucktuck driver gebracht die al zeker een kwartier buiten aan de weg aan het wachten was. Wij grapte nog: “zal hij nou net zo lang wachten tot we klaar zijn en naar buiten lopen, zodat hij kan vragen of we een tucktuck nodig hebben?! Jammer voor hem we gaan toch niet mee”. Uh wel dus.... als een malle werden we naar de bus gebracht die heel netjes 8:56 vertrok! Maar nog geen 10 min later staat de bus stil. Chauffeurs en locals gaan lekker uitgebreid ontbijten.... oh ja we zijn nog een plek naar achter gegaan omdat er water uit het plafond kwam zetten. Aan de locals te zien waren zij daar ook achter gekomen want na de stop zaten zij allemaal massaal aan de andere kant van de bus... maar het rijden duurt niet lang of we stoppen weer. Rijden paar meter en stoppen weer. En waar je op wacht? Je hebt werkelijk geen idee! 1x kwamen we er wel achter. Want er kwam nog een bus aan en er werden spullen vanuit die bus naar onze bus over gebracht. Grote rijst zakken (geen idee of dat er ook in zat. Onder in de bus.... neeee zal wel geen plek voor zijn want die werden gewoon in het gangpad gelegd. Eerst netjes vooraan. Tot dat er ook mensen over gingen. Maar er waren iets meer mensen dan plekken. Geen probleem er werden gewoon wat plastic krukjes gepakt en neergezet. Ik snapte al niet waarom ze er lagen.... maar zo ging de bus verder: stuk of 10 mensen in het gangpad of plastic krukjes al dan niet zittend op ook nog een rijstzak die her en der lagen. Wat een film was het waar we in beland waren. Toevallig of niet, grappig vond ik het wel dat degene op de krukjes in het gangpad allemaal mannen waren. Nu waren ook wel meer mannen dan vrouwen maar toch. Oh ja en de kaartjes werden gewoon nog steeds gecontroleerd. De assistent van de chauffeur slingerde en stapte gewoon over iedereen heen. Lukte het niet moest jij aan de kant. We reden wel wat door maar desondanks was het nog steeds: je kan bijna zeggen file rijden zonder file. Waarbij je geen stop hebt om eruit te gaan voor eten. Daarvoor in de plaats komt de hele markt de bus in. Ik zeg niet voor niets markt, want blèren konden ze als geen ander! De nieuwkomers aan de linkerkant van de bus eerder verwelkomt door het lekkende plafon. Dat maakte de gene op de krukjes in het gangpad aan het lachten. De bus werd leger want her en der werden er ook weer lokale gedropt. Soms zelfs een paar meter van elkaar vandaan. Tot we in het busstation van Savannakhet aankwamen. Iedereen ging eruit en de motor werd uitgezet. Geen idee hoe lang te wachten. Maar snel wat te snakken gekocht, bij markt kraampjes waar je niks herkenbaars vind. Vele bussen kwamen voorbij een daarvan zag er echt gaar uit.... Ik dacht alleen wat fijn dat we daar niet in zitten en deze bus hebben. Uiteindelijk hebben we een uur gewacht. Activiteit rond onze bus werd groter dus wij naar binnen en wachten op deel 2. Bus assistent: To Tackheck? Naar ons. Wij ja.... bleek dat we moesten overstappen op een andere bus. Ineens haast en paniek... bus was dus al half weg gereden dus wij stapte net buiten de parkeerplaat op de .....jawel...... gare bus. Ramen kapot, deur ging niet dicht tijdens het rijden, gordijntjes meer smoezelig en toch wat aparte mensen. Ook nu paar meter rijden en weer een eet pauze voor de chauffeurs. Of een stop waar weer de hele markt binnen kwam. Afijn een busrit van op Mapsme 4 uur in theorie 6 uur werd zo’n 10,5 uur....  eindelijk kwamen we aan. Naja eindelijk. Een plek ver buiten de stad dus was je overgeleverd aan de tucktuck.... op weg naar het hostel dat we in gedachte hadden voor de loep maar Sl snel voor schijnt te zitten. Yes nog een plekje op een grote slaap zaal! Eten, douchen en slapen! Morgen rustdag en zien se wel weer verder!!!

1. Marina:
    21 december 2018
    Leef je nog? Geld toe gekregen ? Maar toch een stukje dichterbij.Truste ,ik ga het volgende verslag lezen!