Don Det

7 december 2018 - Don Det, Laos

De reis naar Laos ging voorspoedig... wel meer moeten betalen als van te voren bedacht/aangegeven. Maar veel keus heb je niet en het is dan ook niet de eerste keer. Naja daardoor ging alles wel vlot. Dus met een mooie plakker in je paspoort zit je in de miniven op weg naar de pier. Nog even langs de ATM om geld te pinnen want die zijn er niet op de eilanden. 1,500,000 kip kwam er uit de automaat.... dat is zo’n €150. Als miljonair gingen we in het houten bootje op weg naar de eilanden. Die je vanaf de pier ook voor je zag. Het is net alsof er een bom een stuk land heeft verdeeld in allemaal kleine stukjes. Op zo ong. op 3 van deze 4000 eilanden wordt er geleefd. In laag seizoen scheiden het er ook echt 4000 te zijn. Geen idee heb ze niet geteld. Don Det was de eerste stop dus dat was makkelijk. Op zoek naar een slaap plek. Want wat online staat is duur en ter plekke schijnt het veel handiger te zijn. Goed koop: Ja! Een aanrader NEEEE! We belanden in een gesthouse hutje waar de vloer bedekt was met gebladerd zijl. De gordijnen aan de onderkant gerafeld en nog net hangend, de douche/wc deur kon niet dicht. De douchekop kon niet hangen en warm water hoefde je al helemaal niet te verwachten. Dat de fan het goed deed was nog een wonder en dat er geen grote gaten in de klamboe zaten. Ook een verrassing dat het bed wel goed lag. Dus het plan om hier 1 nacht te slapen werd, ook omdat er op een andere plek toch geen plaats was, 3 nachten. Eten, potje kaarten en slapen. De volgende dag fietsen gehuurd en op Don Det en Don Kong gefietst. Leuk om als die vrolijke locals te zien. Vele kleurrijke huisjes en oude bootjes werden omgetoverd tot moestuin waar ze hun groente en kruiden verbouwde. Het zag er nogal groen uit! Ook liepen er overal beesten. Varkens, kippen, koeien, geitjes, honden, katten en eenden. Sta ook niet versteld als dat ineens op je weg loopt of oversteekt. Over de oude Franse brug naar Don Kong opweg naar de waterval. Toen we aankwamen zagen we dat er een heel park omheen gebouwd was. Echter was dit allemaal beetje vergaande glorie. Wel was de waterval prachtig en hebben we na nog wat wandelen een hele tijd heerlijk gezeten en een spel gespeeld dat Michi had meegebracht. Super leuk spel overigens! Doorgefietst nog even wat gegeten en toen was het al weer bijna zonsondergang. Wat een heerlijk chil sfeertje hangt er op Don Kong! Het is ook geen straf om mee te gaan in die chil stand. Na het eten terug naar ons eiland en het rondje afgemaakt. Tweede dag dat we een “Linner” hebben gedaan dus niet echt honger. Gelukkig zijn daar Samosa’s voor uitgevonden. Gefrituurd deeg met daarin: groente, kip, pompoen, kokos, banaan of ananas. 3 voor 10,000 Kip! Dat is.....😜?! Meestal in Azië gebruiken ze de Engelse notatie dus ja punt en komma zijn dan omgedraaid😉!

We waren al vroeg op, dat doe je hier automatisch toch al door het licht of het is toch nog een beetje het jungle ritme... wie zal het zeggen. 8:30 moesten we paraat staan in het restaurant. Daar begonnen we onze excursie dag met een ontbijt. Wat karig maar je kon er op vooruit. Zo’n uur later konden we dan beginnen met..... kajakken!!! Over de blauw/groen/bruine Mekong River! Natuurlijk hebben een adventure tours geboekt! Dus dat betekend stoomversnellingkjes met hier en daar wat ondiepe rots stukjes. We moesten wel heeeel goed naar de gide luisteren en exact doen wat hij wilde dat je deed..... dus deze vrije geest die het op een andere manier deed was niet gewenst😂. Hij deed erg zijn best via anderen mij te laten doen wat hij wilde. Sturen op techniek i.p.v. gewoon extra hard aan de andere kant peddelen. In een andere boot was er ook een Nederlandse meid die veel gekajakd had. Die zei dat het wel wat minder energie koste, maar het op beminde manieren kon. Het koste inderdaad minder energie en waarschijnlijk ook het meest effectief in deze omgeving. Ook werd ik er steeds beter in. Wel wisten we het als enige voor elkaar te krijgen om op een rots af te sturen en daar half vast te komen zitten. Met als gevolg.... om te slaan. Heerlijk overigens zo een verfrissende duik. We konden er staan dus de kajak was zo omgedraaid en we klommen er weer in. Helaas waren onze water flesjes wel zoek, maar er was genoeg water mee! Lunch stop. Deze was wel al vroeg voor ons gevoel maar afijn. Maar voordat de BBQ klaar was en wij ondertussen gezwommen hadden was er echt wel plek. Een heerlijk kip spiesje met wat uit, komkommer en tomaat, wat rijst en mega veel fruit... heerlijk. Nog een klein stukje kajakken door overigens prachtige natuur, om over te gaan op een soort open busje. De kajaks gingen, nadat we ze zelf uit het water en naar het busje hadden gesjouwd, op het dak of bij onze voeten. Al hobbelend naar een andere oever werden we van voldoende zand voorzien. Niet van andere weggebruikers maar van de kajaks op het dak. Lekker plakken op onze natte lichamen! Overgestapt op een bootje om zoetwater dolfijnen te spotten. Net voor de baai waar ze zwemmen ging onze boot kapot. Wat doe je dan.... roepen naar de andere bootjes. Deze brengen je naar de kant en de kapitein gaat met ze mee om versterking te halen. Dan zit je met zijn alle op waarschijnlijk een Cambodjaans eiland met je gids kijkend naar dolfijnen. Maar we hebben ze wel gezien. Ook daarna nog toen de boot gemaakt was en we dichterbij konden komen. Terug bij het busje, reden we door naar een van de grootste watervallen van Laos? Azië? In die richting. Het was inderdaad een immens grote waterval.... wat een plaatje! Doorrijdend naar de pier waar we ook de eerste keer naar het eiland gingen. Alleen nu niet met de boot maar kajak! Douchen, en dinner!!! Heerlijk Indisch gegeten. Het scheen nog lekkerder te kunnen maar ik was tevreden. Morgen op weg naar Pakse!

1. Jolanda:
    11 december 2018
    Heerlijk weer om het verhaal te lezen. En de bijzondere avonturen die je meemaakt.
    Heel veel liefs 😘😘😘
  2. Christien:
    11 december 2018
    Heerlijk om mee te genieten van al je avonturen, succes weer met de verdere trip.
    Groetjes 😘😘
  3. Conny Stroo:
    16 december 2018
    Wat is een Linner... ?😂Ik heb geen idee
    Maar het was wel weer een avontuur Nadine. Ik vind je stoer en doe het je niet na!
  4. Marina:
    20 december 2018
    een beetje te laat!!! Maar ik zit natuurlijk niet elke dag aan de laptop!! Het was weer heerlijk om mee te reizen. Het voelt anders dan Thailand, nog eenvoudiger en iets minder schoon onderweg. maar avontuur is elke dag aanwezig.Goede reis terug!!! Volgende week verwacht ik het verslag van Kees Jan en Jolanda!!! Krijg jij eindelijk echt vakantie!!!Fijne tijd met mams en pap.