Koh Samui & Bangkok

27 oktober 2018 - Koh Samui, Thailand

Wachtend om aan boord te mogen op de boot, in Koh Toa, stapte er een duik instructeur van de boot. Hij moest zijn werk visum regelen. Dat moet 1x in de 3 maanden.... dus hij zit nu weer goed voor 3 maanden. Wereld is toch best klein....😂

Op de boot zat ik met tegenstrijdigheid. Eigenlijk had ik geen zin om te gaan maar aan de andere kant was ik ook wel weer benieuwd naar een nieuw eiland. Naja eiland.... dat heb je niet door als je op Koh samui zit. Man wat is het groot in vergeleiking met Koh Tao! Zo als gewoonlijk zeurt iedereen gelijk of je een taxi wil. Ben gelijk de 7Eleven in gedoken. Rust, water en een plan maken. Oké 6,5 uur ga ik niet lopen. Auto 20 min. Yes er rijdt een rode instap taxi voorbij.... wat 300 bath. Nooo way. 200 ook niet. Grab wilde maar niet werken voor de 7 Eleven. Dus in een restaurantje een drankje gekocht en aan de WiFi. Grab 651 bath. Uhhhhhh nee. Scooter.... bedoel heb hem toch nodig op dit eiland. Paspoort /rijbewijs als depossit.... Nee die geef ik niet af. Uiteindelijk een plek gevonden waar ik geld als depossit kon geven voor 900 bath een week. Ja een week, verplicht relaxen als ik niks meer weet te doen. Wat een straf.

Leuk hostel met heerlijk eten. Iets duurde als normaal maar dat is hier met alles behalve met het water. Ook leuke gamer genootje. Melanie een Frans meisje. Daarmee ben ik de volgende dag naar twee buddah tempels gelopen. Was relatief groot en lekker om mee te beginnen. We hebben nog best een eind gelopen in totaal. Savond naar de night market gereden. Eigenlijk was dat de leukste in Koh Samui.

De dag erna zijn we met zijn drieën (Jan was met scooter en al aangeschoven), een dag tour gemaakt. Eerst op advies van Melanie naar een monk mummie. Echt een munnie in Azië, had ik niet verwacht! Hij was in gebedshouding gezet en het leek alsof hij zijn zonnebril zo af kon zetten. Naja wel zijn huid was volledig uitgedroogd. Vervolgens naar een secrit garden. Deze tuin is aangelegd door een rijke man (koning,heilige, burger ik weet het niet meer). Deze tuin staat vol met beelden die meestal wat groen zijn omdat ze niet worden schoongemaakt. Prachtig!! Wel had ik het groter verwacht maar dat maakt niet uit. Of wellicht heb ik wat gemist want met goed zoeken zou je een verliefd stel moeten vinden. Ik heb echt me best gedaan maar helaas niet gevonden. Langs wat vieuwpoints door naar de waterval, wat boven aan Jan zijn lijstje stond. Redelijk hoog en breed, maar vooral Ff lekker afkoelen. Onderweg naar het hostel, wat aan de andere kant van het eiland lag, kwamen we bij de haven een night markt eten waar we gelijk wat gegeten hebben. Voldaan konden we gaan slapen.

De volgende dag relaxt opgestaan. Melanie iets te relaxt want die stond onder de douche toen haar taxi voor de boot er stond. Ze dacht dat ze savonds pas opgehaald zou worden. Gelukkig waren we nog in het hostel.

De dagen erna heb ik niet veel gedaan, moe, regen of gewoon geen zin om wat te doen. Nu moet ik zeggen dat er zooooo veel ook niet te beleven is en ik ga niet de hoofdprijs voor een yoga les betalen.

Wel ben ik nog een paar x naar een night market geweest. Toen ik smiddag’s een keer naar een andere waterval wilde belande ik in een tempel in een gewoon huis. Of ik wilde mediteren ja graag. Had er zo intern mogen gaan en kon er zo slapen. Een man uit chili zat er al 8 dagen. De vrouw die me uitnodigde was weg van me want ze wilde me alles laten zien. Een andere tepel op het complex, was een mooie. We hebben cocosnoot gedronken. Savonds zijn we naar een dans voorstelling van kinderen gegaan. Enige uitleg: ze is docent op een basisschool. Een aantal kinderen van haar zouden optreden op een buitenlucht podium. Waarom? Omdat het een soort feest is. Plein stond vol met booten die verlicht en versierd waren. Alle boten hadden een monnik en vertegenwoordigde dus ook hun tempel.

De dag erna wilde ik eigenlijk naar de waterval gaan maar aangezien het mijn laatste dag was op een eiland en omdat ik er zin in had ging ik voor een strand dag. Waar normaal de zee rustig en helder is was het water wat troebeler en vol met golven. Leek net Frankrijk. Maar dat deerde de pret niet. BTW het was het mooiste strand van Koh Samui volgens de boekjes en internet..... ook met de nodige plastic. Dus toen ik aan het einde van de dag mijn plastic tas leeg had zorgde ik dat deze weer gevuld werd met plastic van het strand. Tis maar 1 tas maar je moet ergens beginnen.

De dag, de lange reiswagen naar Bangkok. Wat chips en koekjes ingeslagen voor je weet maar nooit. Wachtend op de boot kom ik gelijk een Amerikaan tegen genaamd Mike. Zo kletsen we wat en toevallig beide dezelfde eindbestemming. Na de boot kwam er een bus rit naar Surathani. 17:00 kwamen we aan in een plek die moeilijk te omschrijven is. Zandterrein aan het water met een aantal boten die aan het vergaan waren. Wat stenen bankjes onder een afdakje, wat goede bussen maar ook er bussen waar de planten het erg naar hun zin hadden. Voor de wc moest je 5 bath betalen. Wat gewoon een Franse gat in de grond is. Die WC’s zijn hier trouwens veel. Een mini loket met daar achter een mogelijkheid om te zitten om te wachten. Je kon wat kopen maar meer instand boedel en snacks. Afijn het probleem is dat de bus pas 19:00 vertrekt en voorlopig naar verwachting niet zal stoppen. Trek hadden we zeker. We is inmiddels tot een Duitser genaamd Erick uitgebreid. Een aantal mensen gingen weg met een tuck tuck, anderen aan de wandel anderen bleven wachten. 1. Kijken waar we zijn en wat er in de omgeving is. Nou niks... 2. Kijken wat ze verkopen, Naja niet zoveel en duur. 3. Internet, ik kwam op het idee om te kijken of ik iets zou kunnen laten bezorgen. Naar lang zoeken lukte het om de KFC te laten bezorgen. Familie bak met van alles. Klinkt goed! Daarna vervolgde wat telefoontjes want snappen deden ze het niet helemaal. Onze locatie was dan ook niet makkelijk te omschrijven. Met wat mede werking van de Thaise vrouw van het bus loket kon het lange wachten nog langer worden. De Amerikaan had de hoop al opgegeven en begon an zijn noodset eten. 2 min daarna kwam er dan een oranje stipje aan de horizon. Ja hoor de KFC....! Nog nooit zo blij met KFC. Ik niet alleen..... niet verkeerd om door 2 mannen bekroond te worden tot levens redder. Aanvankelijk was ik bang dat het te weinig was.... maar het was prima. Mijn buik zat vol en die van de heren zover vol vol kan zijn. Namelijk: om 12 uur toen de bus zijn eerste en laatste stop had kon er weer genoeg eten naar binnen. Dan kom je om 5u aan in Bangkok. Ik kon lopen naar me hostel die had ik ook zo uitgekozen. De Amerikaan moest wat verder en de Duitser had eigenlijk niks. Hij zou einde van de avond weer door vliegen naar India. “Voor de zekerheid zou hij wel met mij mee lopen”. Dan kom je aan op khoa san road, de backpackersstraat. Ik weet niet wat voor beeld jullie hebben bij een backpackersstraat maar het leek wel of er een festival net afgelopen was. Wat bezopen lui nog op staat, overal afval waar de ratten heel blij mee waren. Nog leuker dat de ochtend mensen van de markt ook al weer in touw waren. Hostel gevonden en vervolgens vroeg ingecheckt. Erick ook want die kon nog wel wat slaap gebruiken. Voor ons gevoel de volgende dag maar eigenlijk gewoon wat uurtjes later in het hostel nog wat ontbijt gekregen. Lekker gekletst. Hij wilde nog wat tempels zien en ik wilde naar de markt. Waar ik met de Amerikaan afgesproken had. Wat t-shirts gescoord en Mike wat broeken. De vrouw van de t-shirts vroeg of ik zwanger was...... uhhhh nee. Naar mijn idee ben ik niet aangekomen dus waar heeft ze het over. Dacht dat thaien beleefd waren😱! Dat terwijl ik net wat happyer in mijn lijf was. Afijn na het shopen was de night market vol actief dus dinner.... nog nooit zulke lekkere krokante kip gegeten hier. Zelfs de KFC van gister redde het niet. Daarna nog langs een parkje gegaan. Even op de schommel kletsen. Waar een schattig meisje niet goed uit keek en precies in de modder stapte bij een andere schommel. Slipper volledig onder. Ik zag geen ouder dus schoot gehuld. Vervolgens kwam de Thaise moeder aan die niet veel om handen had om het arme kind schoon te maken. Dus blij met mijn hulp. Dan het kind weer zien bijkomen en daarna vrolijk door zien huppelen is goud❤️!!!!

Mega lekker geslapen na zo’n gebroken nacht. Te laat voor het ontbijt maar toch wat koude ei en brood gekregen. Met ketchup smaakt alles prima. Hoorde iemand over Cambodja praten dus dacht even luisteren. Nog wat tips uitgewisseld. Bleek het een Nederlander te zijn. Jari kwam net uit Cambodja en sliep toevallig op de zelfde kamer. Hij was onderweg naar huis en had een verwen nacht in een hotel geboekt. Savond nadat ik zelf nog een tempel had bezocht zijn we samen naar China town gegaan. Leuk om te zien maar het vinden van eten was wat lastiger. Toch wat lekkers kunnen scoren! Wel onder het oog van een Franse ober die te hysterisch was.... man wat een proppen vol energie en eigen dunk. Naja hij rende ook wel zijn benen uit zijn lijf maar  was ook erg goed in deligeren. Bijzonder hardwerkend persoon. Uiteindelijk belande we op Khoa san road waar we nog een drankje deden. Naja een emmer.... maar was lekker en gezellig. Onze laatste avond in Bangkok vieren! Want ja morgen gaan we met de bus naar........

Cambodja!

Stiekem niet zo’n zin in want Thailand is zooooo leuk. Maar toch ook wel heeeeeeeeel benieuwd wat daar is.