Sukhothai

20 september 2018 - Sukhothai, Thailand

En omdat het kaartspel zo gezellig was, was het opstaan een beetje lastig! Dacht dat ik sneller zou zijn met opstaan dus mijn ontbijt naar binnen gepropt en Emily gedag gezegd. Zoals ik al schreef de vorige x met de Engelsman (Simon) naar het busstation. Wat totaal niet op een busstation leek. Mijn gezichtsuitdrukking scheen hilarisch geweest te zijn bij het zien van de busstation. Als of er een winkel/onderste verdieping van een huis was omgetoverd. Wat bankjes in de tuin en net loket binnen en wat verkoop van snaai dingentjes. Zenuwachtig elke bus afstruinen om te zien of het onze bus was. Vragend aan de lokale en contact zoeken met de andere backpackers. Na stuk of 4 bussen was het dan toch de goede bus. Ieder zijn eigen stoel en we kregen ook nog een bakje water en een broodje in een doosje. Er zat een oud vrouwtje naast me met gaten in haar vestje. We hebben wat contact gemaakt voor zover het kon. Maar wat een mooi vrouwtje zo schatting. Gelijk nadat ze uitstapte kwam er een andere wat jongere vrouw op haar plaats. Ze sprak een stuk beter Engels en was ook onwijs aardig. Het lijkt wel hoe meer noord hoe aardiger de mensen maar misschien is dat toeval of is het niet perse noord maar verder van de hoofdstad. Niet dat daar de mensen niet aardig waren overigens maar iets oppervlakkiger. De bus stopte voor een lunch wat ik niet verwacht had. We namen een Hollands noedelsoepje uit een beker. Later hoorde we van andere reizigers dat er bij de busticket nog en lunch ticket zat zodat je gratis kan eten. Daarvan nog 2 bapao gescoord. Toch eens wat proberen. Die met soort rundvlees knakworst had een stuk lekkerder geweest als er geen kaas in had gezeten. Die smaakte apart. Die ander was een zoete. Soort mix tussen pompoen/perzik jam maar dan weer de structuur van een bapao.

Eenmaal aangekomen was het 23 min lopen naar ons hostel. Ik had wel zin in Ff een wandeling dus let’s go. Het leek eigenlijk veel koster en je zag een stuk waar de mensen zelf leven. Huizen op palen erg leuk om gezien te hebben.

Hostel is erg gezellig groen van buiten, heeft een soort woonkamer met tv en dvd’s die je kan zien, pingpong tafel. Alleen de bedden zijn keihard. Maar dat went ook wel. Die avond om de hoek naar de night markt geweest voor streetfood. Pah Thai oooooooh zo lekker!!!! Ook een heerlijke curry met rijst gegeten.

De volgende dag met zijn vieren (met nog 2 meiden, engelse(22) en nederlandse(25), slapen bij ons op de kamer) naar oud Sokhothai gegaan. We wilde er heen fietsen maar de mensen van de hostel hadden de bus aangewezen i.p.v. de gevraagde fietsverhuur. Dus maar met de buis( grote wagen met 3 lange houten banken als zitting) 12 km naar de oude stad en daarna daar een fiets gehuurd. Wat een mooi gebied met weer mooie maar ook weer andere ruïnes als Ayutthaya. Veel meer groen en natuur hier. Ook nog het noordelijke stukje gezien. Savonds kwamen we een Engels sprekende man tegen die om de Engelse vrouw vroeg. Ze had zich opgegeven om langs een school te gaan de volgende ochtend om ze te helpen met hun Engels. Ik was er nog even overna aan het denken dus had me nog niet opgegeven. Toch werden we alle 4 eigenlijk enthousiast omdat we ze zouden helpen met het oefenen van spreken i.p.v. de les en dus de baan over te nemen. Dus dat stelde me gerust. Daarna nog Thais met de man geoefend. Erg leuk, en toch ook lastig de juiste klank te hebben en vervolgens dan zo op te schrijven dat je het weer kan zeggen.

Vandaag werden we dan om 8uur opgehaald en naar de school gebracht. We werden dan ook onwijs vriendelijk onthaald. We zaten in een groep met 17 vooral 18 jarigen. We hebben over vooral de standaard dingen gesproken als waar kom je vandaan, wat je naam is, hoe oud je bent, je werk, hobbies, wat voor eten ze lekker vinden. Verder hebben ze daar ook allemaal bijna bijnamen en is het girlfriend and boyfriend a thing. Heel grappig. Verder wordt vandaag een childag. Want met dit tempo zo daarvan gaat hem niet worden. Morgen richting chang mai. Nog uit te zoeken hoe laat en waar de slapen. Dan tas weer inpakken, heb er weer eens een zooitje van gemaakt. Niet dat ik dat erg vind overigens.... zo weer herpakt😉.

1. Christien:
    20 september 2018
    Leuk weer, en toch weer een beetje lesgeven mooi om te zien.
  2. Jolanda:
    20 september 2018
    Wat ontzettend leuk om daar een school te bekijken en het meemaken van lessen. Gave foto’s. Ik kan mij voorstellen dat alle indrukken in de eerste week vermoeiend zijn. Maar super gaaf om mee te maken
  3. Jacqueline:
    20 september 2018
    Zo gaaf om mee te kunnen lezen Nadine! En weer prachtige foto’s. Zo reizen we toch een beetje met je mee. Leuk, dat je naar school geweest bent en met de leerlingen hebt gepraat.
    Je gaat inderdaad wel snél. Als je bedenkt wat je in ruim een week allemaal al gezien en beleefd hebt...!!! Ik blijf je met verl plezier volgen Lee!!!😉😘
  4. Conny Stroo:
    20 september 2018
    Gaaf Nadine wat een leuke ervaring lesgeven in een ander vak! En wat een mooie foto's allemaal tot nu toe al😍 Dat wordt nu al lastig kiezen voor een volgend schilderij ...
  5. Liesbeth:
    22 september 2018
    Leuk Nadine! Je schrijft heerlijk enthousiast. 😄 Leuk om al je reiservaringen te lezen en al je foto's te zien. Blijf genieten! 😘
  6. Marina:
    23 september 2018
    Hier ben ik weer. Druk weekje achter de rug. Dit weekend 2 meditaties maar super mooi! Als ik alle foto's en verhalen zie denk ik toch dat ik mee had moeten gaan! Wat een afwisseling van ontmoetingen en belevenissen, te gek mooi! Word het al een beetje wat je er van voorgesteld hebt,of is het meer dan dat? De juf ter plekke ja kunnen zeggen, je bent helemaal in je element. Wat zijn de Tempels mooi! Ik beleef mijn Buddha reis weer! De oude doorleefde stenen, dat is echt uit Buddha''s tijd. Het eten ziet er ook heerlijk uit,meteen idee voor het avond eten. Lekker slapen en voor morgen een mooie dag! en heel veel energie uit mijn doosje!!!