Vientiane

20 december 2018 - Vientiane, Laos

Waar je normaal mega vroeg al op bestemming aan komt en het gevoel hebt nog te slapen, was het zo rond 9 uur zeer schappelijk te noemen. Mag eigenlijk ook wel als je om 2 uur ‘s nachts een keer vertrekt. Afijn natuurlijk zaten we weer eens ver van de stad en het door Michi geboekte hostel vandaan.... oké dan maar met een songtail de stad in. Wel hebben we de chauffeur zo ver gekregen om ons bijna voor het hostel af te zetten I.p.v. centraal midden in de stad zodat we ons alsnog zo’n 30 min moesten lopen.

Aangekomen konden we nog niet op onze kamer maar de tassen konden we achterlaten en ook de was kon gedaan worden!!! Inclusief schoenen! Dat was hard nodig! Ontbijt want daar was ik wel aan toe! Michi had een smoothie tentje gevonden niet ver van ons vandaan. Ondank mijn groente en fruit behoefte was ik nog niet helemaal enthousiast maar laten we gaan. Die enthousiasme kwam zeker toen we aankwamen. Het verse fruit stond a-la groente en fruit paradijs van Teijlingen uitgestald. Ze hadden ook groente smoothie’s en niet zo weinig ook. De meest fantastische combinaties stonden er op het bord. Last but not least je kon er van alles eten!! Sandwiches, salades, hamburgers en Laos food. Wat wil je nog meer. Ofwel we hoeven niet verder te zoeken de rest van de tijd eten we hier😋😍.

Daarna hebben we nog wat rond geslenterd op de weg terug. In ons hostel aangekomen hebben we nog even een massage plek opgezocht. Yes let’s do that💆‍♀️!!! 2 uur lang in de knoop gelegd of juist uit de knoop gehaald, tis maar hoe je het bekijkt. Daarbij hadden we van die kruiden stemps erbij.... echt super heerlijk!!! Ook weer super grappig. We komen aan bij de massage salon. Is er een vrouw die masseert door iemand anders buiten haar nagels laten doen. Wij doen bij haar (want er was niemand anders) onze massagebestelling gedaan. Ging ze onze voeten wassen, liep vervolgens met ons mee naar boven, waar we ons moeste omkleden naar massage kleding en toen niks...... wij wachten.... natuurlijk zijn we Nederlanders dus relatief snel ongeduldig en wij (maar vooral ik) ook nog eens nieuwschierig! Dus wat doe ik: zoek zelf de wc en daarna loop ik de trap af naar beneden. Zie ik dat ze weer buiten zit om haar nagels af te maken..... ik ging stuk. Natuurlijk waarom niet. Ik was nog even bang dat ze ons na elkaar ging masseren omdat er niemand anders aanwezig was. Maar na een paar min kwam er uit het niets toch nog een masseuse aanzetten. We eindigde met een kop kruiden thee.... die smaakte wel naar meer!

Dus opzoek naar thee. Komen we bij een soort Franse bakker aan. Een soort omdat de Hawaï huisjes binnen stonden en het nou niet echt DE Franse sfeer had. Nam niet weg dat het er grappig uit zag! Thee en een broodje besteld. Vervolgens kwam duidelijk de eigenaar binnen die ons was lekkernij aanbood. Soort grote mattezer maar dan met verschillende vullingen (vanille, caramel, chocola of groene thee). Daar zeg je geen nee tegen. En het was dan ook echt lekker. Heel slim want zo bestelde we er toch een paar. Tijd om te chillen in het hostel. Inmiddels was ook Carolien aangekomen in het zelfde hostel. Helaas niet in dezelfde kamer ondanks dat we dat wel hadden gevraagd en ook aan ons beloofd was. Omdat we nou niet echt zin hadden om te lopen zijn we maar in het hostel (beneden) gaan eten. Ook nog een spelletje gespeeld met zijn 3en. Totdat de luikjes dicht vielen. Lange dag!

‘S nachts was ik paar keer wakker geworden met buikpijn en flink misselijk. Naja we zien morgen ochtend wel weer verder. Met zijn 3en naar het ontbijt tentje gegaan om te eten. Eerst een fruit shake besteld. Dat ging best goed dus ook een kleine fruitsalade met yoghurt en müsli. Toen we onderweg terug liepen werd ik al weer misselijk. Nope toch niet goed! Ook erg moe en soms een warm gevoel. Even op bed gaan liggen. Maar wilde nog even gezellig doen voordat Michi en Caroline naar Vang Vieng zouden vertrekken! Zelfs nog met elkaar gelunched. Naja ik had op advies een kop thee besteld. Was toch wel even fijn. Daarna gedag gezegd en me bed in gedoken. Ik kon niet meer. Zo heb ik derest van de dag geslapen/op me bed gechilled. ‘S avonds nog wat zitten appen.... Maar toen Arjen, ter voorbereiding op zijn reis, over malaria pillen begint schrok ik Ff. Want ik heb hetzelfde gegeten als Michi en zei had nergens last van en Laos is een van de landen waar je het makkelijkst malaria oploopt. Toch even temperatuur opgenomen. Ja hoor koorts. Oké de kans bestaat maar ik heb niet alle symptomen en ik ben juist de laatste tijd helemaal niet geprikt. Bed gekluisterd dan maar. Speelde nog even met de gedachte om eerder naar Thailand te gaan maar dat gaat hem nu niet worden. Dus niks doen, bijtanken en glazen huis kijken! SO naar Sanne en Marco😘! De laatste dag in Vientiane wel nog even rond gelopen. Het gaat inmiddels al een stuk beter. Ben uiteindelijk maar één dag echt niet goed geweest de rest gewoon nog erg moe. Dus even niks was hard nodig. Nog een tempel bezocht en een park waar ik gevraagd werd om een interview te doen. Had nog wel een aantal min over dus kom maar op. Wat ik vooral opvallend vond is dat o.a. een jonge monk mij ondervroeg die ook op beeld kwam. Hij deed dus zo begreep ik later dezelfde studie. Ik dacht dat monniken alleen religie en andere monniken dingen mochten doen maar nee dus. Geen tijd meer om nog wat eten te halen maar dat zal wellicht onderweg wel kunnen.

Opgehaald van het hostel, naar een soort Office gebracht en ik kreeg een stukker op met CM.... Chiang Mai! Ontmoet ik een Russische vrouw die voor een al wat langere tijd in Bangkok woont. Laos was haar duidelijk minder goed bevallen als ons. Maar dan is er ook een klein verschil in verwachting van luxe. Naar haar idee was het een slechte miniven waarmee we naar, zo bleek uiteindelijk, een treinstation werden gebracht. Terwijl naar mijn mening het een mooi busje was. Bedoel er hingen schone gordijntjes en niks was kapot. Dat kom je niet veel tegen. Bijna nog me telefoon verloren in de miniven. Maar gelukkig treuzelde de chauffeur met wegrijden en had ik het op tijd door. Bedankt engeltje op mijn schouder🙏. De treinreis was overigens een hele grappige. Je gaat namelijk over een brug waar je eerst om de zoveel meter Laos vlaggen ziet en die veranderen halverwege de brug in Thailand vlaggen. Nog half met zonsondergang was het zelfs nog een soort romantisch.

Daarna stond ik lang in de rij om alle stempels en dingen te regelen voor Thailand. Maar de organisatie had duidelijk haast en wilde mij zo snel mogelijk door de immigratie hebben. Daar dachten zij alleen anders over, dus gewoon rustig aan. Te grappig om deze tegenstrijdigheid te ervaren. Snel door naar het busstation voor de nachtbus naar Chiang mai!!!! Pap en mam ik zie jullie snel!!!!