Pakse

10 december 2018 - Pakse, Laos

De reis naar Pakse ging soepel, wellicht omdat de eigenaar van het bedrijf er ook in zat. Hij ging naar een congres in Pakse. Onderweg konden we al meer van Laos zien. Het land was over het algemeen groener, de huizen degelijker/mooier, je zag meer groen, meer dieren en toch wat meer pracht en praal. Zeker toen we Pakse zelf binnen kwamen. Winkels die meer westerse kleding verkochten, mooie kleine tempels en beetje oud Frans lijkende huizen. Met van die mini balkonnetjes, houte spijlen en luiken. Nu nog opzoek naar een hostel. Want in Laos staat weinig op hostelworld of booking.com en als het er al op staat is het vaak duurder dan nodig. Dus wel online lezen wat goed is en dan gewoon binnen lopen! Ook nu in 1x prima. Het leek wel een oud opera gebouw. Veel en grote trappen en dan ook nog symmetrisch. Ook eindelijk weer een warme douche dus luxe!!!

Ik dacht je kan wel even in een dagje, dat bolaven plateau zien. Maar dat is niet zo! Wil je de loep van 2 of 4 dagen..... uhhhh 2 dan maar want zo veel tijd heb ik niet. Toen hoorde we van een Nederlandse meid in onze kamer die die avond juist terug kwam van de loep dat je best nog een stuk van de 4 daagde loep in 2 dagen kan doen. Als je een beetje door rijdt.... Scooters gehuurd vanuit het hostel. Michi een automatisch geschakelde en ik semi zoals ze dat hier noemen. Je moet wel schakelen maar je hoeft niet met je hand de koppeling eerst in te knijpen. Wel even gas los laten.

Optijd op en rijden naar ons nu al geliefde restaurant. Die kaart is ongelofelijk. Ze hebben van alles. Laos eten, currie, salades, fruit, pannenkoeken, mix groente, spagetti, burgers, friet, wentelteefjes, kipnuggets, vis, ijs, gebakken banaan, gebakken mango en fruitshakes van bijna alle fruitsoorten. Een kaart waar je van kan leven dus!!! Voor Michi was het misschien een klein bijkom punt want ze had nog nooit op een scooter gereden. Het restaurant lag dan ook wel aan een druk kruispunt. Nog even een stop bij de benzine pomp en toen kon de trip toch echt beginnen. Het verkeer is niet zoals thuis, de wegen al helemaal niet en dan is het best spannend zo voor de eerste keer. Wat ik zo heerlijk vind aan Michi: ze leeft nu en doet wat nu goed voelt. Dus ook nu. Al zou ik op mijn kop gaan staan harder dan 40 ging ze niet. En ze heeft nog groot gelijk. En dat was overigens al met wat zweet handjes. Heelhuids kwamen we aan bij de eerste waterval. Lekker even kijken naar het water geweld wat van de rots naar beneden kwam zetten. Het was nog niet de mooiste dus door naar de volgende..... toen begon het zachtjes te spetteren, wat hier al snel overgaat in echte regen. Natuurlijk net als we de afslag van de waterval nemen en op een onverharde weg terecht komen. Want onverharde wegen hier zijn verharde klei wegen. Je raad het al, klei + water = blub wegen = glijden. Nou echt en niet zo’n klein stukje ook hebben we ons door de blub heen geworsteld. Michi legde haar scooter 1x zachtjes neer, wat naar mijn idee geen vallen genoemd hoeft te worden maar mijn mening werd niet gedeeld. Even bijkomen en zo dra het iets droger was zijn we naar de waterval/meer gegaan. De temperatuur was te koud om te zwemmen en de waterval was nou geen foto waardig. Dus we stonden zo weer bij de scooter.... ons voorbereiden op de terug blubber rit. Ik kreeg de slag te pakken en kon met voldoende trekkracht, snelheid en goed recht blijven er doorheen rijden. Op een gegeven moment voelde ik iets bij de zijkant van mijn mond. Ga er automatisch met mijn tong langs. Verbaast maar ook geschokt want het voelt als extra huid... hè ik heb me toch niet verbrand. Ik kijk in de spiegel van me scooter en zie een bloedzuiger zitten.... net als je dacht die in Cambodja gelaten te hebben. Stoppen en trek hem er snel van af.... hoe komt die in mijn gezicht terecht. Niet gedacht dat mijn eerste zoen hier met een bloedzuiger zou zijn😅. Blij dat we weer asvat onder onze voeten hebben. We hebben het overleefd. Naar de overkant van de weg want daar is waterval nummer 3. Gelukkig is de weg harder dus hoefde we niet te glijden. Wat twee prachtige watervallen. In de verte maar oh zo diep naar beneden. Je krijgt ze niet goed op de foto. Als je ze al zag. Want ik denk omdat het nog steeds regende kwam er 2 min later dan dat we ze zagen mist op zetten. In 2 tellen was alles wit en zag je geen klap.... dus toch maar even schuilen voor de regen en Michi moest ook echt even bijkomen.... dus ging ik nog kijken of ik dichter bij de waterval kon komen maar nee.... oh en in de wc nog even een check gedaan of de bloedzuiger geen vriendjes had meegenomen. Maar gelukkig niet. Het was droog geworden dus op weg naar de 4 de waterval. Daar wat gegeten. We werden opslag verliefd op Franse broodjes. Mijn ogen waren weer eens groter dan mijn maag. Wellicht ook omdat ze er lekkerder uit zagen dan ze smaakte. Lagen denk te lang en waren niet goed opgewarmd waardoor het droog werd. Zo balen. Gelukkig was de waterval mooi. Maar het was koud, nat en laat aan het worden dus ja naar het eerste dorpje om een guesthouse te zoeken. Pakson is een dorp van niks. Dus allang blij met een op eerste gezicht degelijk en goedkoop guesthouse met aardige mensen. Maar de kamer had waterschade en rook er dus mega muf. Zo erg dat we hoofd en voeteneinde hadden omgedraaid en voor het slapen gaan de deur open hadden gehouden. Aan de overkant wat gegeten waar ook niet over te spreken was. We hadden zelfs last van onze buik de volgende dag. Michi wat meer dan ik. Nog even voor het beeld: je kont als een verzopen kat aan, het is koud, douche lauw, je bent gesloopt, niet echt super eten. Slapen in een muffe kamer. En dan zijn je kleren en schoenen niet droog geworden dus weer natte zooi aan!! Feest!!

Wel hadden we een plan. We laten de scooter van Michi bij de guesthouse en rijden op mijn scooter samen door naar het mooie gebied van de vierdaagse tocht. Rijden terug, halen de scooter op van Michi rijden samen naar het plaatje in het noorden om nog paar mooie watervallen te zien en dan door naar Pakse. Dus 6u zaten we op de scooter op weg naar de mooie waterval. Nu met 80km/u kwamen we nu om 8:15 aan. Ontbijten, wat nog wel ff duurde voordat we het kregen, dus 9:30 begonnen we met de tocht naar niet 1 waterval maar dus een gebied van 7. Onderweg zagen we bordjes hangen “dangerous poisonous snake”😅🐍.  Al snel kwamen we aan bij de eerste waterval. Wat een PLAATJE!! Niet alleen de waterval maar ook zag je er een regenboog in en waren er overal paarse bloementjes. Vanuit het uitkijkpunt was het nog mooier!!! Dit was ‘my little pony’ land!!! Toch door naar de volgende. Wat uitkwamen op een vlakke waterval... meer soort beekje met wat verhogingen. Er scheen een pad te zijn over de rotsen naar de andere watervallen. Ja laten we dat doen! Dus wij begonnen te klimmen en klauteren! Dat bleven we echt wel een tijd lang doen! Uiteindelijk kwamen we een oud stel tegen..... uhhh wat.... jullie klimmen dit zelfde pad....?! Het was inmiddels ook wat later geworden dus Uh doorgaan of terug en naar het noorden?! Het oudere stel gaf aan dat dit mooier was dan het noorden en wat niet weet wat niet deert dus we gaan verder klauteren. Het is ons niet makkelijk gemaakt en ik heb zelfs een stukje door het water gelopen tot aan met BH band. Verkeerde route en geen zin om om te lopen.... gelukkig was er een goed zonnetje en waren we daarna snel aan bij de watervallen waar het om draaide!!!! Helemaal niemand bij een prachtige waterval, in de zon, helder water! Dat is leven. Dus ja zwemmen!!!! Kleding was al zo goed als droog toen we terug gingen hiken. Het oudere stel sprak over nog een andere weg terug die ze niet konden vinden maar uiteindelijk met goed zoeken vonden wij hem wel waardoor het toch een stuk sneller terug komen was.... 5 uur hebben we er totaal over gedaan. Dus hup naar huis scheuren, scooter ophalen zodat we het rustiger aan kunnen doen naar Pakse! En ohhhh wat was de lucht weer mooi op weg van Paksong naar Pakse!!! Precies toen het echt donker begon te worden kwamen we aan bij ons favoriet restaurant..... mega moe maar wel voldaan!!! En morgen gaan we gewoon op de bus naar Thakheck.... want ja daar willen we wel 4 dagen de motor loep doen.  Bus om 9 uur dus dat is uitslapen😅