Koh Tao

26 oktober 2018 - Koh Tao, Thailand

Van Kanchanaburi met de bus naar Hua Hin en van Hua Hin naar Chumphon. Kan er vooral over zeggen dat Hua Hin duur was en dat ik sliep in een oude douche😂.

Waarom Koh Tao was omdat ik met Bart had afgesproken om daar samen te gaan duiken. Voor wie het niet weet Koh Tao staat bekend om de onverklaarbare overleidens oorzaken van zo’n 12 toeristen. Politie zou zeggen dat het zelfmoord was of het ze waren verdronken.... Jacq ik hoor je nog zeggen op Schiphol: “beloof me dat je niet naar Koh toa gaat”..... ummmmm. Ik moet wel zeggen dat ik heel vaak getwijfeld heb. Maar hoorde om me heen eigenlijk alleen maar goede verhalen. En als je dan samen gaat is het een stuk veiliger en gezelliger!!!! Ik had een deal met mezelf gemaakt. Ik ga niet alleen ‘s nachts over straat, niet uit en niet drinken.

Dus met de boot op weg naar killer eiland waarvan zelfs in mijn boek staat de alle scooter verhuur in handen is van de maffia.... Iedereen die aanboord ging van de boot werd gefotografeerd. Ja nu voel ik me nog veiliger....

Eenmaal aangekomen was ons hostel waar Bart al was op 5 min lopen van de pier. Achteraf was zijn manier om er te komen een stuk korter en goedkoper maar ik scheen toch wel wat meer uitgerust te zijn.... Bart had George onderweg ontmoet en ze hadden het idee om het eiland te gaan verkennen. Of ik bang was om alleen te zijn of toch nieuwschierig was naar het eiland laat ik in het midden maar binnen 5 min was ik klaar om het eiland te verkennen. Ik dacht gelijk die killers hebben wel smaak..... wat een prachtig eiland. Hier wil je toch niet weg.... witte stranden, water zo helder, palmbomen, een heerlijk zonnetje en wat was de ondergaande zon prachtig. Onderweg de nodige foto’s gemaakt en gezwommen. Ja dat water zag er zo aanlokkelijk uit en het was zo warm..... wat een heerlijk welkom!!! Douchen en wat eten bij een restaurant up Hill wat veel, lekker en goedkoop was. Geen wonder dat dat ons standaard restaurant werd. Inmiddels had ook een chileen zich bij ons aangesloten. Restaurant was op zijn aanbeveling.... Tnx!

De volgende dag hebben we met zijn 4ren aan het einde van de ochtend een kayak gehuurd. De Chileen wilde perse een 1p kayak. George offerde zich ook op aangezien kayaken in Japan zijn werk was geworden. (Engelsman met een liefde voor Japan.) Bart en ik dachten wij kunnen wel een 2P kayak aan.... goede keus want we pendelde iedereen eruit en waren veel minder moe. Dikke team work😎! Tussen het kayakken door nog gesnorkeld. Wat is het water toch mooi en de vissen dicht bij. Koraal was meestal wel wat vertrapt maar dat deerde niet zo erg. Alles was nogsteeds adembenemend!!! Moe maar voldaan keerde we terug nar ons hostel en sliepen uiteindelijk heerlijk.

De laatste volle dag van George dus op zoek naar haaien in shark bay in de middag. Het was nog best een flink stuk lopen met zo zijn ups en downs. Weer zulke mooie vissen en veeeeel, wel duizenden😍. De haaien daarentegen bleven weg. Maar we kwamen uiteindelijk mega grote schildpadden tegen. Eerst zag ik een kleintje en op de weg terug zag iedereen wel een mega grote. In totaal zag ik er wel 4. Een die zelfs naar boven kwam om lucht te happen. Zo mooi. Haaien zouden er ‘s ochtends tussen 7-10 zijn. Dus dat wordt later terug komen. Maar eerst duiken. Bart en ik hadden vanmorgen wat duikscholen bezocht en een nederlandseduikschool stak er voor ons met kop en schouders boven uit. Goedkoper want we doen een Nederlandse variant van paddy, alles in het Nederlands, uitleg klassikaal en niet via een video. Tevens een gezellig sfeertje wat alleen maar nog gezelliger werd toen we de volgende dag ook daadwerkelijk begonnen.

Duikschool 1: Toch wel vroeg opstaan voor vakantie begrippen. Gelijk je spullen passen en wat uitleg over het duiken. Onze groep bestond uit 5 mensen. Een koppel, nog een gast en Bart en Ik. Een leuk groepje van allemaal zo dezelfde leeftijd. We hadden nog een afscheidslunch met George. Smiddags onze eerste twee duiken. Derek en John legde alles super goed uit en waren soort streng als het nodig was. Logisch want duiken gaat niet zonder gevaren. Iets wat vanaf dag 1 verteld wordt. Leren drijven op je ademhaling, masker vol en leeg maken. Hoe spring je het water in en wat doe je als je dingen van je uitrusting kwijt bent/even niet kan vinden. Ofwel overleef jezelf onderwater. Wat hier en daar nog best lastig was. Meeste ging me goed af maar toen ik water in me masker moest doen ging het Ff mis. Nu heb ik het vaker gedaan met snorkelen dus wist opzich hoe het moest. Maar op een of andere manier had ik zout in bijna al mijn lucht wegen. Dus mijn automatische reactie adem apparaat uit en naar boven. Iets wat je in het duiken NOOIT mag doen. Dus John stopte dat adem automaat bijna terug mijn mond in en wachte tot ik weer rustig was zodat ik de oefening kon afmaken. Suffige. Sommige vissen kwamen wel heel erg graag hallo zeggen. Door dode huid te willen opeten of in je oor te gaan zitten. Man wat irritant. Savonds gelijk aan ons huiswerk na het douchen want morgen is het vroeg op! En 2 hoofdstukken en 3 blz. aan vragen komen niet vanzelf af en in je hoofd. Toch de nodige uren aan gezeten maar dan wil ik het ook wel echt weten en geleerd hebben!

Duik dag 2: 7:00 op de duikschool 7:15 weg varen. Oeps. Ons ontbijt tent was nog niet eens open dus dan maar 1 dichterbij. Gister maakte John grapjes over dat we vandaag ons masker af zouden moeten doen tijdens het duiken. Naja ik dacht een grapje maar het moest dus echt. Je kan overigens gewoon kijken onderwater maar dan zie je alles mega wazig. Pas als er weer lucht bij je ogen komt gaat het wat prikken. Wat ook zo weer over is. Maar desondanks heb ik nog de neiging om zonder masker met mijn neus te ademen onderwater. Niet echt een goede actie. Dus nog oefenen. Maar het wordt al steeds leuker. Begin al na te denken over de vervolg cursus. ‘S middags weer teorie. Soms lastig maar vooral best veel. Het duikschema vind ik leuk en er zit dan ook genoeg natuurkunde en wiskunde in. Super leuk. Vandaag ook koers gezwommen op een kompas. Iets wat ik in M3 heb uitgelegd. Lol.

Duik dag 3: De laatste alweer maar ook wel een spannende. Zeker na duik 1 waar we allemaal fouten in maakte. Dus duik 2 moest goed gaan. Wat natuurlijk ook bij ons allemaal goed ging. Dus iedereen had het op het duiken on officieel gehaald. Nu de toets nog. Zo’n 66 vragen waarvan je 80% goed moest hebben. Hard geleerd dus 91% gescoord en dus gehaald!!!! BAM. Maar nou niet echt het idee dat ik nu echt zelfstandig kan duiken. Weet beetje hoe alles werkt maar echt duiken is wel een level hoger. Als of je in groep 8 je EHBO diploma gehaald hebt, zo voelde ik me. Dus ik ging als enige door met advance. Dagje ertussen gepland. Dus met Bart en de instructeurs een biertje gedaan om te vieren dat we open water cursus gehaald hebben. Wat vervolgd werd met eten en naar een ladyboy show gaan. Super grappig om gezien te hebben. Bij 1 zag je echt niet dat het een man was. Maar wat moeten zij hun lichaam aantasten om er zo uit te zien. Zo dus hoe doe je dat.... kan niet goed zijn.

Dagje chillen werd cultuur dagje. Vroeg op voor de haaien. Nu waren we toch wat langzaam dus laat. Maar ik heb toch 1 haai kunnen zien! Hij was super snel dus kon Bart niet eens waarschuwen. Anders was ik hem kwijt. Tijdens het snorkelen was Bart even aan het uitrusten op een klein strandje. Uiteindelijk volgde ik hem... ik zag zwart spul maar zag niet gelijk wat het was... maar daar kwam ik al snel achter.... teer, of iniedergeval iets wat er erg op lijkt. Benen, voeten deels armen wat onder. Ook beetje mijn bikini aan de binnenkant. Gelukkig was het hostel waar we een snorkel gehuurd hadden zo aardig dat we ons schoon mochten nemen. Ging nog niet makkelijk. Zeep en schrobben met een steen. Anders kreeg je het er niet af! Terug naar ons restaurant om te lunchen we hadden wel honger gekregen. Vervolgens even op bed chillen in ons hostel. Ik kon me bed bijna niet uitkomen maar ben toch met Bart meegegaan op Roxy onze scooter die we gehuurd hadden om wat vieuwpoints te bekijken. Wat een mooi uitzicht!!! Zeker geen spijt van. Ook zeker gaaf om daar te mogen rijden. Hier en daar een uitdaging met onverharde heuvel paden. Zeker een schakel scooter.... die ik steeds beter ging leren kennen. Einde van de middag nog op pad voor een bikini. Niet de eerste x. Maar had er nu toch echt een nodig. Steeds weer een natte bikini aan is niet fijn. Uiteindelijk een gevonden. Maar ook een kado gekregen van Roxy.... #brand plek#sukkel..... moet je ook maar beter opletten.

Duik dag 4: In de ochtend nog een afscheidsontbijt met Bart. Hij gaat weer door reizen. Kom je opzoeken als ik in de buurt van Twente ben! Eerste dag advance en nog meer moe dan ervoor denk ik. De ochtend begon zo als gewoonlijk met tas pakken en theorie. Weer les van Derek dus dat was fijn! De theorie was wel een verdieping maar niet moeilijk. Ook het examen was in 4 delen dus na de teorie kan je bijna gelijk het examen maken. Les drijfvermogen vandaag wat super grappig en leuk was. Door een vierkant buizen frame duiken zonder de randen te raken natuurlijk. Ook ondersteboven. Loodjes omstoten op de bodem zonder de bodem te raken. Duik 2 was navigeren. Moest heen en weer zwemmen, een driehoekje en vierkantje. Toen merkte ik wat stroming kan doen. Was zo’n aantal meter afgedreven van mijn plek bij het instellen. Maar uiteindelijk ging het goed zeker nadat ik me armen beter ging houden. Savonds weer studeren! Het lukte me maar 1 hoofdstuk te doen van de twee want ik moest echt wat bij slapen! Niet wetende dat dit nog een rustige dag zou zijn.....

Duik dag 5: Het weer was goed net als mijn stabiliteit dus ik mag een night dive gaan doen I.p.v. stabiliteit🎉!!!! Spannend maar zin in. Eerst een Diep dive. Kijken of ik last ga krijgen van stikstofnarcose.... gelukkig niet, ook kon ik antwoorden op de oefeningen die ik kreeg. Vervolgens navigeren 2. Ofwel een hele duik voorop zwemmen en lijden..... oeps!!! Maar het ging goed, ook kon ik met wat twijfel de boot weer terug vinden. In de middag kort theorie want je wil Ff rusten voor de night dive. Dus huiswerk maar snel doen, slapen!! Dat ging prima. 6u paraat op de duikschool. Dan ga je met bonzend hard je spullen aan doen. Sta je op de rand en doe je je standaard ritueel voordat je te water gaat. Ademapparaat in, vinnen aan, op de rand staan, kijken in het water waar je je zo laat vallen aan twee kanten, master en ademapparaat vast, je achterover laten vallen en gelijk je achterhoofd vast houden. Hihi je kan in het water kijken maar je ziet toch niks😂😂😂. Lamp mee.... wat een ervaring!!! Veel nacht vissen gezien en ook nog een haai!!! Voor Derek de eerste x tijdens een nachtduiken. Maar ook een rog, puffen vissen, kreeft met een huisje, krab, dacht butterfly fish, mega grote vissen, van alles. De andere groep zag nog een octopus. Wat een mega ervaring.

Duik dag 6: Alweer de laatste dag helaas. Weer 7:00 op de duikschool voor nog een laatste diep duik. Dat ging prima en nog leuker ik was even diep gegaan. 28,6m. Hoe krijg ik het voor elkaar! Op de weg naar de dive side zag de kapitein al een wale shark. Wie weet dat we hem vandaag mogen zien. En ja hoor op weg naar wat ondieper water zagen we hem/haar dan zo’n 6-8 meter lange en mega grote haai! Nog te diep om heel dicht bij te zijn. Wat wel een andere groep was die de open water cursus deed. Maar nog steeds oh zo mooi!!! Later zagen we hem/haar nog een x maar niet zo duidelijk ivm wat troebel water. Geluk heeft soms een prijs en dat was op de weg terug. De boot was omgeven door miljoenen kwallen en met een duikplank met korte mouwen en benen is dat geen pretje. Dus hier en daar flink wat rode bulten/striemen. Maar deze werden netjes verzorgd met water van azijn en acohol als ik het goed heb. Ook vandaag gingen de visjes mij weer opeten en precies mijn Het vocht bultje van mijn brand blaar. Stommerds. Daarna mocht ik nog een fun dive maken.... de pijn van de kwallen trekt weg in het zoute water. Ideaal. In de middag mijn laatste teorie les en examen. 2x al had ik een examen met 1 fout.... dus gewed dat ik deze x foutloos zou zijn. Maar de traditie veranderd niet en weer 1 fout. Maar wel gehaald! BAM advance in the pocket. En zo aardig dat ik ben heb ik mezelf getrakteerd op een duikcomputer zodat ik vertrouwd kan duiken waar ik ook ben. De duikschool helpt je ook overal bij😉👍! Maar ik was nog een biertje verschuldigd dus dat eerst maar doen. Vervolgens kwam ik nog een stel tegen van de open water cursus. Gezellig mee staan kletsen en ook een drankje mee gedaan. Wat uitliep in lekker eten en nog een drankje daarna. Niet dat ik moe was ofzo maar het was gewoon gezellig. Maar dan nu echt opweg naar mijn hostel om te slapen. Sta ik voor mijn hostel zie ik 2 duikinstructeurs op scooters bij de pompstation die dicht was. Ga je mee..... waarheen? Stappen.... uhhh oké.... het werd een gezellige avond en lag laat in me bed.... gelukkig kon ik eindelijk uitslapen.... smiddags had ik nog 2 fundives gepland.... ja wie komt er nou spontaan bekende mensen tegen.... uhhh ik. Nicky kwam ik tegen waar ik nog eens mee op stap ben geweest samen met Max. Ze wilde wel een x proberen wat duiken was.... nadat ik haar een klein beetje had over gehaald. Dus wie gaat er dan niet mee.... Maar Nicky je hebt er aanleg voor.

Nu is het echt tijd om te gaan anders blijf ik hangen.... op naar Koh Samui....