Pai

2 oktober 2018 - Pai, Thailand

Wachtend in de lobby op de minuten die ons zou ophalen. Na een paar loze alarms kwam er dan toch een jeep aan. Waarop Simon verbouwereerd keek....moeten we hier mee naar Pai?! Haha we gaan eerst naar de aya opstap plek om vervolgens de weg der wegen af te leggen. Voor de zekerheid toch een reis pil ingenomen want de overgeef verhalen zijn er in overvloed. Eenmaal in de miniven had Simon al snel een plek vooraan gescoord. Naast mij ging een Amerikaanse vrouw zitten. Niks mis mee maar wel onwijs vermoeiend. Continu praten en als ik wat tegen Simon zei ging ze er vrolijk in mee. Dat Simon de lol er van in zag en gewoon overal in mee ging.... ik vind het knap. Voor het einde hadden we Simon gedropt, hij gaat op een farm vrijwilligers werk doen. In Pai aangekomen zag het er gelijk toeristisch en feest achtig uit..... mijn hersenen bedachten gelijk dat 5 nachten echt te veel is want ik ga toch niet zo lang in een partytent rondlopen. Er is amper wat te zien volgens het boek. Dat klopt.... want niet alles staat in het boek🤣!

Mijn eerste hostel was basic. Daar ontmoete is twee mega sportieve Amerikanen die bijna alles op de fiets doen. Als Hollander zou dat niet zo’n schok moeten zijn maar met dit berg landschap zet ik toch mijn petje af!!! Ze nodigde me uit om wat te eten en toen zag ik een andere kant van Pai. Of eigenlijk zagen mijn hersenen dat ze niet gelijk hadden. Een heerlijke straat met allemaal eet tentjes en kleding en andere spullen die je kon kopen. Toen ze zeiden dat het elke avond was, was ik helemaal verkocht. Naja eigenlijk pas na het betreden van mijn nieuw hostel die me door een super lieve Belgische meid was aanbevolen. Mooi, schoon en wat een relaxte sfeer. Voor de middag had ik een eco tour geboekt waar ik ook olifanten kon zien. NIET aaien en NIET baden! Ze worden klaar gestoomd om naar het nationale park te gaan waar ze voor zichzelf moeten zorgen. Dat is wel wat anders dan (toeristen)werk. Deze organisatie koopt ze en probeert ze weer tot olifant te trainen. Verder proberen ze ook de jungel te vergroten door bomen te planten. Vooraf gaat wel een heel onderzoek om te kijken welke bomen het meest geschikt zijn voor de grond! Top organisatie, als het allemaal waar is want je weet het nooit 100% zeker. Maar ik heb 1 olifant eten geven en een boom geplant. Één olifant omdat ze zwanger is en zo met de kalf veel ruimte nodig heeft. Leuk weetje: een olifant bevalt niet in het regenseizoen want dat zou te gevaarlijk zijn voor het jong. Iets met de huid. Daar heerlijk gegeten en geproost met Jin tonic.

Niet wetende dat ik daardoor de dag erna op zou staan met flinke hoofdpijn. Waarschijnlijk toch te weinig water gedronken. Had mijn plan al geweizigd naar brak dag tot dat Simon appte dat hij een scooter had en naar de waterval wilde gaan, ga je mee?! Wellicht dat wat zwemmen in water me goed doet en hopen dat de paracetamol  gaat werken. Ook een scooter gehuurd voor 2 dagen (je schijnt hier alles op scooter te “moeten” doen). Eerst nog een buddah beeld met tempel gezien #meetpoint. Vervolgens nog een scheur dat, uit mijn hoofd, ontstaan was door een aardbeving. Eenmaal aangekomen bij de waterval moesten we een klein stukje lopen om het prachtige natuurgeweld te zien. 5 stappen later lagen we heerlijk in het water.... wat een leven!!! Het leek ons daarna nog een goed idee om door te rijden naar de canyon om daar de zonsondergang te zien. Onderweg daar naartoe werd het al wat donkerder. Eenmaal eraangekomen was het een prachtig uitzicht met inderdaad dreigende wolken die uiteindelijk gingen spreken. Na 2 flinke donders zijn we mega snel weg gegaan om vervolgens proberen droog naar huis te gaan. Bijna gelukt, nadat Simon bij de farm was ging het los.... druppels zo groot dat ze aanvoelen als hagelstenen. Lang leven een poncho!

Dag 3 in Pai en nog steeds wat hoofdpijn toch zelf op pad om de grote buddah te zien. Naja ik kwam in eerste instantie bij een andere tempel en een kleine buddah uit. Wat overigens een schatje was. Heerlijk Ff op de berg met alleen een monnik. Daarna toch de grote buddah gevonden, je zou hem bijna over het hoofd zien😅🤣! En wie gaat er nou op het heetste moment van de dag mega veel trappen op om de grote buddah te bezoeken die staat op stenen waar je je voeten op verbrand😎. Na toch van de buddah en het prachtige uitzicht genoten te hebben door op de scooter naar 2 tempels. Deze liggen Ff buiten de stad dus een tochtje.... en wat een heerlijke zo tussen de rijstvelden en mini dorpjes. Heerlijk er zo ff op pad. Natuurlijk wat regen onderweg het is immers regenseizoen. Kom ik tijdens het schuilen nog een schattig Thais gezin tegen die me een koekje aan bood. Hoe lief! Die avond ben ik zwanger geraakt.... en wel van wafel met Nutella en mango😋. Ja Sanne echt #foodporn!!! Overigens het eten is hier over het algemeen heerlijk!!!

Wekker om 5:15 want we gaan naar de canyon voor de zonsopkomst. Logisch toch als het savonds steeds regent! 2 gasten van mijn hostel vonden het een leuk plan en gingen mee. 1 ervan leeft op muziek dus de boxen gingen mee op de scooter! Ja hij is echt gek, maar wel grappig en mega aardig. Vanwege de wolken was het niet zo’n supere zonsopkomst maar ik vond het geweldig. Die rust, natuur, buitenlucht, uitzicht is voor mij vrijheid!!! Vervolgens ben ik nog verder in de canyon gaan hiken. Wat hier en daar nog best spannend was! Derest was al terug gegaan dus kon ik gelijk door naar de monumentalebrug een stukje verderop. Niet echt spannend tot je begint te lopen. Ding kraakte aan alle kanten. Terug naar rijdend naar het hostel kwam ik weer langs de buddah (meetpoint met Simon). Ik ging er toch nog een x heen. Wat een sereniteit. Bleek de tempel/gebouw ernaast een soort klooster te zijn voor vrouwen. Ik mocht even kijken en kreeg door niet begrepen vragen een ademhalingsoefening. Die was nog best pittig. Maar een kadootje!!! Leuk om mee te oefenen! Vervolgens de scooter verlengt met een dag. Eerst een plan maken, wat te doen na pai, of toch wat langer blijven. In dat soort dingen gaat meer tijd en energie zitten dat je zou denken. Dus pas eind van de middag aangekomen bij waterval 2. Hier zou je vanaf kunnen glijden maar het water was mega bruin, smerig en het was nog best fris. Helaas was het te krap tijd om naar de uitspringt te gaan! Wel tussendoor nog een uitzichtpunt meegepakt! Savonds om ook nog een beetje 2 oktober te vieren, met een Zwitserse meid van mijn hostel, Simon en een Nederlandse meid uit hostel van Simon, ergens nog een drankje gedaan en een potje kaarten gespeeld. Ja Simon werd te veel lek geprikt na een aantal dagen toch maar naar een hostel. Overigens was dit een aanbeveling van de toch wel gekke gast uit mijn hostel die achteraf er ook gewoon was, maar elkaar niet gezien. Was een gezellige avond.

De volgende dag een kleine tas gepakt me backpack laat ik achter want we gaan voor 2 nachten een uitstapje maken. Op de scooter die ik nu voor totaal een week gehuurd heb.... #letsgo!!😎

1. Jacqueline:
    4 oktober 2018
    Mooi verhaal weer, Nadine! Mooi die watervallen en het gezelschap van Simon en al die andere mensen.
    En wat zal er een hoop door je heen gaan iedere keer... gaaf meis!!! Trots op je😘😘